תפריט

טיפוס בחו”ל – טיפוס ספורטיבי במיטבו

משלחת טיפוס לחו"ל

אתרי הטיפוס הטובים והקרובים ביותר לישראל

ישראל שופעת מצוקים, ואם היו נותנים לטפס כאן היינו בונים אימפריית טיפוס…האמנם? אם נצא לרגע וניסע לאחת מארצות הים התיכון, שקרובות אלינו, נגלה כמה אימפריות אמיתיות להשוואה…

מקומות שגם אם חיים שלמים נבלה בלטפס 5 מסלולים חדשים כל יום, לא יגמר הסלע. מסלולי סינגל פיצ’, מולטי פיצ’, קירות גדולים, בולדרים וסולו מעל מים עמוקים (DWS). הכל מהכל והרבה!

קבלו סקירה קצרה של כמה אתרי טיפוס הרים בחו"ל בארצות הים התיכון וקצת מעבר, המשותף לכולם:

  1. הטיסה קצרה (עד 3 וחצי שעות (ובדרך כלל פחות)) ולפעמים זולה
  2. בכולם יש גיוון של סינגל פיצ’ ומולטי פיצ’
  3. כולם הם אתרי נופש למטפסים
  4. השהות במלון/אכסניה (2 כוכבים) יחסית זולה והאוכל טעים וזול
  5. בכולם אבן גיר דומה לארץ (בחלק יש גם מסלע נוסף)

האתרים לפי סדר איכותם בעיני, זה לא מתחייב וכל מטפס ואהבותיו (ואני אוהב מולטי פיצ’):

האיכות נקבעת על פי איכות המסלולים (יופיים של הצעדים, האווירה מסביב, איכות הסלע, והגיוון בסגנונות (face, slab, overhang, roof), וכמות האפשרויות).

מספר 1: קלימנוס – יוון

טיסה לקוס (שעה וחצי) ומעבורת של 20 דקות ואתה מגיע למכה של אתרי הטיפוס הספורטיבי בעולם!!! אחד מחמשת האתרים הגדולים בעולם, יותר מ-3000 מסלולים. כל הדירוגים, כל הזוויות וכל הסגנונות. הייחוד של האתר הוא איכות הסלע הפנומנאלית ואיכות המסלולים הקלים שלא פחות ממדהימה (כל מסלול בדירוג 8a יהיה יפה, השאלה כמה מסלול בדרוג 5c, 6a יהיה יפה ומיוחד, ובקלימנוס הם מעולים!). ויש ים וחוף וכדורעף חופים. כל הזמן ממשיכים לפתוח סקטורים חדשים ושמים דגש על סקטורים שיהיו בצל. הבולטים מפנקים סוף הדרך!

הלינה ואוכל: מבחר בלתי נדלה של סטודיוס (המלון הזול ביוון). חדרים זוגיים מ-20 יורו לילה במאוד זולים, 25-35 יורו ללילה בינוני טוב ו36-80 יקר וטוב יותר) ומלונות גדולים (50-100 יורו לזוג).

האוכל הוא חוויה מצוינת כמו שהיוונים יודעים. רב המסעדות מגישות מנה ראשונה, עיקרית, בירה וקינוח קטן בין 9-12 יורו לאדם ויש כמה קצת יותר יקר והמבחר אדיר.

החסרונות: זה המכה של האתרים הספורטיביים בעולם, המסלולים הקלאסיים כבר שחוקים וחלקים (polish). יש המון מטפסים ובסקטורים הקלאסיים יכולים להיות תורות. יש קצת בעיה של שמש בחודשים שכבר חם או עדיין לא קר אתה קצת מוגבל בשעות הטיפוס (אבל יש שיפור בשנים האחרונות). אין מספיק מולטי פיצ’ים גדולים (מעל 5-6 פיטצ’ים). היו בעבר תלונות על אפרואצ’ קשה לחלק מהסקטורים…

מומלץ ביותר בתור אתר ראשון בחו”ל ובכלל למי שבא לטפס עד אבדן העור!

מספר 2: פקלניצה – קרואטיה

טיסה של 3.5 שעות לזגרב או דוברובניק, אז נסיעה של כשעתיים עד לעיירה סטאריגראד בפתח הקניון של פקלניצה. פקלניצה הוא אתר וותיק יחסית עם קלאסיקות משנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת. זה תרבות טיפוס במיטבה!

כמו קלימנוס למסלולי הספורט סינגל פיצ’, כך פקלניצה למסלולי ספורט מולטי פיצ’. מסלולים בדרוג 5b שנותנים בחשיפה (exposure), ואתה מרגיש בהרפתקה אלפינית (רק בטוחה עם בולטים ותחנות גלישה). יש מסלולים משני פיטצ’ים ויש כאלה עם 20 . הסלע הוא בטון. בנוסף המקום עצמו יפיפה, עם נחל שזורם בין המצוקים ואפרואצ’ מינימאלי (חלק מהמסלולים ניתן לאבטוח עם חגורת הבטיחות של הרכב!). יש גם ים! בחודשים מאי ויוני האתר לא מאוד עמוס, וכיף גדול מבחינת מזג האוויר.

הלינה דומה למחירי קלימנוס, אולם הרמה קצת יותר גבוה. יש מבחר מסעדות ושלל סוגי דגים. מפלט הדגים בפינת הרחובות נותן בראש!

החסרונות: לא מספיק מסלולי סינגל פיצ’ (אלו שיש מאוד טובים – זכור לטוב הוא Achtung steineschlag). סלע קצת חד מידי לפעמים, והבולטים לפעמים נראים קצת רחוקים (זה אשליה!)

 מספר 3: אלאדלאר – תורכיה

למטפסים שרוצים באמת להרגיש לבד על הקיר בסביבה אלפינית אמיתית, מוקפים הרים מכל הכיוונים ונושמים אוויר פסגות- זה המקום! הרפתקה בטוחה, אבל איזו הרפתקה.

ההגעה קצת יותר ארוכה, טיסה לאיסטנבול,המשך לקיסרי ומשם שעה וחצי ברכב לצ’מרדי (העיירה ליד).

באלאדלאר יש אין סוף סלע, שלושה קניונים עם מעל 500 מסלולי סינגל פיצ’ במגוון סגנונות ומאות מסלולי מולטי פיצ’ ספורטיביים ומסורתיים. בנוסף יש כמובן אלפיניזם. יש במקום הרבה טיולים והרבה טבע פראי.

הלינה נעשית בכמה גסט האוס שאחד הנחמדים עם כמות המידע (והגייד החדש) הוא אצל ריג’יפ. מסעדות יש כמה וכמה באזור והאוכל כמובן מצוין (כמו בכל תורכיה). העלויות דומות לקלימנוס, קצת יותר יקר הלינה (35 יורו לחדר זוגי לללה) והאוכל זול יותר.

החסרונות: אין! אולי ההגעה הארוכה. מקום מושלם! קחו בחשבון שיש אפרואצ’ למסלולים, ומדובר על קירות גדולים בסביבה אלפינית אמיתית. צריך קצת ניסיון…(אבל זה לא חיסרון…)

מספר 4: גייקבאירי וסביבותיו – תורכיה

שעה טיסה, וחצי שעה נסיעה ברכב ואתה מטפס! יותר קרוב מתמנע, וואדי ראם. אתר ספורטיבי מצוין, שהולך ומתפתח, ונפתחים סביבו אתרים נוספים במרחק של כמה דקות נסיעה. באזור עצמו יש כמות מסלולים אדירה, סינגל פיצ’, מולטי פיצ’ מסורתיים, וספורטיביים, וגם ממש קירות גדולים. לקפיצה של סוף שבוע ארוך זה האתר! ה”טופות” בסקטורים מעל הכביש מאוד מאוד מרשימות והמסלולים מעולים.

לינה ואוכל: יש מספר אתרי קמפינג שיש להם בקתות נחמדות יותר או פחות. JoSiTo  הוא הטוב יותר מבחינת אבזור המטבח והמקלחות. הבישול או על בסיס עצמי (יש מטבחים לבישול עצמי) או במסעדה של climbers garden יש טבח טוב אך יחסית מוגבל!

חסרונות: המסלולים עד דירוג של 6b אינם בהכרח מהמשובחים.

אין באתר לינה ברמה של פקלניצה או קלימנוס. רק באנטליה וזה חצי שעה נסיעה.

מספר 5: ורצה וסביבותיה – בולגריה

אתר מעולה לחברה מתחילים יחסית. מגוון סגנונות ומסלולי מולטי פיצ’ טובים מאוד למי שמתחיל לטפס מולטי פיצ’. הכל מאוד נוח, מזמין ובלי התחייבות, אפשר לגלוש מכל בולט! חשוב להיות עם רכב ויש באזור מגוון אתרים ספורטיביים משובח בנוסף לורצה שכדאי לבקר בהם.

לינה ואוכל: אמנם קצת קשה לארגן לינה מהארץ, אחד המלונות היותר מוצלחים הוא מלון צ’איקה, ממש מתחת לצוקים (העלות כ-30 יורו לחדר זוגי). האוכל: חוויה מדהימה, מגוון מאכלים מצוין ואוכל מעולה. לכו רק למסעדות הכי טובות ומלאות בעיר, המחירים של האוכל מצחיקים.

חסרונות: אין מסלולי ספורט שליליים קשים כמו בקלימנוס, הרב פייסים או קצת שלילי. אבל יש אתר במרחק כשעה נסיעה עם מערה מטורפת בגודלה ובמסלולים שבה (Karlukovo ).

ואם תרצו קצת להתרחק מישראל כדאי לשקול טיפוס לקילימנג’רו עם משלחת טיפוס לחו"ל.